torsdag 9. september 2010

Forstå kulturens Ånd Del 2

Det er forskjell på ett individ og folk i flokk. Hva Er kultur og hva er forskjell på kultur. Jeg er ureligiøs og tror ikke på noen Gud, men jeg har forstått Ånd. Ånd som i Åndsverk. Ånd som i religion. Ånd som kultur.

Hvor galt det kan gå med folk som kommer i fra en helt annen fikk vi et inntrykk av på Kaldbakken. Der den alltid smilende, hyggelige søte pakistanske dama på Prix Ammerud og hennes 2 søstre, blei drept av sin bror.

Vi kunne lese at han sleit med psykiske problemer. Hvorfor hadde han psykiske problemer lurer jeg på. Var han utsatt for et press? Det tror jeg. Kulturelt Åndelig press, som ikke en gang har behøvd vært utøvd av noen….

Den kulturelle Ånd strekker seg til langt mer enn mannen som overhode. For og ta eksemplet med den aktuelle saken om Æresdrap. Der er jo mannen sjøl et offer? Presset han føler fra sin kultur til og opprettholde Ære gjør han psykisk psyk. Ja, så psyk at han med øks hogger løs på sin søstere. At han har vært psykisk psyk lenge før drapene skjedde tyder jo på dette.

Med tanke på den kulturelle Ånd, påstår jeg videre at han kanskje bare har trodd at dette (drapet) har vært et krav fra familie og venner. Det veit jeg ikke.

Det er mer enn islam, det er også en kulturell Ånd:
I samvær med innvandrere har det irritert meg mer enn 1 gang at ting skal vises så voldsomt. Det værste jeg veit hvis jeg skal utføre et arbeid eller liknende er når folk henger over ryggen på meg. Dette har ikke med rasehat eller innvandreren å gjøre. Jeg opplever det like ille om det en nordmann gjør det, og det har skjedd at en etnisk norsk har gjort dette.

Fra virkeligheten på Stovner Senter:
En innvandrerkvnne blir ansatt som rengjøringsassistent. Kvinnen aner lite om hva det faktisk innbærer.. Det arbeidsgiveren tenker ikke av seg sjøl at denne kvinnen kanskje aldri har sett en støvsuger og skjønner enda mindre hvordan den virker. En støvsuger er ikke logisk for henne. Hun blir sendt ut på et oppdrag hvor en del av oppdraget kan være å støvsuge i feks en butikk. Hun driter seg loddrett ut og de ansatte synes jo dette er rasende festlig. Hun veit ikke at det går an å dra i ledningen, slik at støvsugeren har en større rekkevidde, hun aner ingenting om at det skal være en pose inne i støvsugeren som må byttes ut, for at støvsugeren skal i det hele tatt virke.

Det er jo her jeg har gjort meg tanker om kulturelle forskjeller. Kanskje(siden dette bare er noe jeg har tenkt og det kan være feil) det er mer vanlig i andre land hvor det feks er stor grad av analfabetisme, en annen kultur for at man er nødt til å vise ting på en annen måte. Logiske slutninger forventes ikke på samma måte som her Dermed oppstår det en kulturkonflikt begge parter skjønner like lite av, fordi den ene veit ikke at det den andre ikke forstår denne forskjellen. Det gjelder likt på begge sider. Invandreren som i beste mening prøver å være snill oppleverer at nordmannen blir sur og irritert.

Dette gjelder for andre og kanskje mer alvorligere områder. I tillegg til at ord kanskje forstås på forskjellige måte. Et og samma ord kan tillegges forskjellig betydning innenfor de forskjellige kulturers Ånd. Dette fører til misforståelser som igjen kan føre til dype konflikter.

Kvinnen utfører jobben sin så godt hun kan. Plutselig oppdager mannen som ar av samma kulturelle avstamning at hun er der, kansje de kjenner hverandre fra det norske miljøet eller kanskje enda værre. de kan være fra samma landsby. DET vites ikke av meg. Men resultatet var:

Den mannen er en sleiping. Han ser sitt snitt til å få regjort sin butikk. Gratis! Med den makt han veit han har over denne kvinnen får han henne til å rengjøre hans butikk. Det medfører igjen, selvsagt, at de som faktisk har betalt for tjenesten blir sure. De klager til sjefen hennes og dette vil jeg tro kan gjøre den kvinnen så fortvila at hun kanskje slutter, eller sjefen kan bli så sur at hun får sparken. Butikken vil jo ikke betale for at hun gjør jobben hos noen andre.

Hvordan denne mannen fikk henne til å gjøre jobben hos seg, når kvinnen sannsynligvis sjøl skjønner at dette må være galt? Jeg tenker meg to forhold.

1. Mannen kan tvinge henne med at hvis hun ikke gjør dette, så vil han fortelle hele hennes miljø, hvor dårlig kvinne hun er og hun kan bli meget uglesett i hennes miljø. Det kan feks kaste hele familien ut i bunnløs sorg, både i hjemlandet og innad i miljøet her. Tapt Ære.

2. Hennes kulturelle Ånd forteller henne at hun er pliktig til å gjøre denne jobben for han. Kanskje kun pga at han er mann. Dvs han har sin kulturelle Ånd på sin side og bruker den(Ånden som forøvrig henger over begge tilfeller) til å tvinge kvinnen, uten å bruke tvang.

NB!
Dette er ikke et tenkt tilfelle, annet enn hvilke tanker jeg gjorde meg om det, så er dette en faktisk hendelse.

Mennesker i flokk
På en arb plass her i Groruddalendalen var det en somalier som jobba på en bedrift. Alle der var fornøyde med han. Han kom og gikk når han skulle og gjorde jobben på en tilfredsstillende måte. Dermed ansatte bedriften en somalier til. Denne mannen var av et helt annet kaliber. Han plagde vettet av den første somalieren, fordi han angivelig ikke var religiøs nok. Han forlangte bønnetider og han forlangte at den andre somalieren skulle delta på bønn og annen dritt. Det endte med at den mannen bedriften i utgangspunktet var fornøyd med slutta og den andre som var en umulius fikk sparken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar