mandag 13. september 2010

Før Tid

Et lite tankeeksperiment

Hva var før Tid og betyr det noe for oss?

Makrokosmos (stjerner og planeter, verdensommet) er jo bygd opp av ingenting, det vi kaller mikrokosmos, atomer og den slags. Hver eneste dag, i vår reise i TidRommet foregår det en eksplosjon av mer ingenting. Det er det det betyr når vi snakker om at vi lever i et ekspanderende univers. Men er det da et ekspanderende univers? Vel, noen, jeg blant andre tror det er snakk om et multivers! Flere dimensjoner.

Hvorfor tror jeg det? Det er flere grunner. Noe som blir tatt opp i programmet om Hawkings teorier: Teorien om Alt. Jeg velger å forklare det så enkelt som at. Forskere lager vacuum, et lufttomt rom. Der er det i teorien ingenting. Likevel og plutselig "popper" det opp atomer, fra... nettopp ingenting og de kan forsvinne igjen. Hmm nå blei jo forordene til den lille historien litt lenger enn først tenkt.

La oss si jeg kjøper meg spillet The Sims. Dette er jo en liten verden bygd opp av symfonien av 0 og 1, elektroner, quarker, strenger ..... Som vi jo veit vår egen verden er.

Vel, uansett. La oss si jeg kan kommunisere med denne figuren som jeg starter spillet med og fortelle han at det finnes en verden uttafor de rammene spillet setter. Han kan jo fortelle dette til de andre figurene i gamet. Vil han bli trodd? Tja, si noen av dem tror han såpass at de begynner å utforske den verden de er i.

Vi må jo anta at de skulle kunne kjenne og føle de begrensningene, de pixlene som hindrer dem å gå gjennom en vegg eller som gjør at de må svømme der det er vann. I spillet må de tilogmed spise for å ikke dø. Det er også forskjell på maten de spiser eller hva de drikker, hva de spiser og hva de drikker har forskjellig virkning, egenskaper. Dette kan vi jo kalle smak.

Når starter Tid for dem?
Vi kan jo tenke oss til vår verden. Jeg tror vi er stjernestøv, men egentlig begynte det hele før dette. Tid starta for oss i The Big Bang. Det er meningsløst å snakke om Tid før BB. Fordi inne i et sort hull (singularitet) finnes ikke Tid. Kaos råder og selv Tid er knust i fillebiter.

Vil det ikke være tilsvarende for disse Simmene? Tid finnes ikke før deres verden oppstår og det er meningsløst for dem å snakke om Tid før deres Tid oppstår. Alt vil jo være ett stort singulært hull. De kan ikke på noen måte oppdage den verden uttafor dem.

Dette kan vi vel si empirisk. Fordi deres verden jo er, som vi veit, er bygd opp av denne symfonien av 0 og 1, strenger og quarker.

Ville de kunne finne oss?

Hvordan ville de forklare oss?

Altså, min påstand er at vi mennesker aldri kan finne noen verden uttafor vår verden. Men vi kan filosofere oss fram til at noe sånt kan finnes. Noe jeg da ikke tror, men kan heller ikke bevise at ikke finnes. Hva kan vi vite? Hva veit egentlig Antirasistene?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar