lørdag 11. september 2010

Hvordan virker hjernevask? 1

Ja, hva er hjernevask og hvordan virker det?

Hjernevask, eller mentalmorfin som jeg kaller det, er et tema som kommer til å gå igjen i denne bloggen. Mentalmorfin er et svar på Marx's: Religion er opium for folket. Dette fordi veldig ofte så har antirasisten et religiøst forhold til sin antirasisme. De er veldig ofte den de beskylder andre for, uten å se det. De tør ikke titte seg i speilet.

Som sagt hjernevask, mentalmorfin er noe som går igjen i mine skriblerier i denne bloggen og man får nok et større bilde på det, ved å lese både her og der. Men jeg skal gjøre et forsøk på å forklare hvordan dette virker litt enkelt i denne del 1 og litt mer inngående i i del 2 og hvor det hele starter, samt hvor opprinnelsen kommer fra i del 3. Så det er bare og holde fast i brillan for det er en del å lese. Derfor den litt enklere delen først.

Ett eksempel på hvordan språklig hjernevask som fører til mentalmorfin virker:

Jeg husker ikke hva programmet heter det lå på forsia i går, men det er heller ikke så viktig:

NRK nettv så er det et program om folk som bleiker seg for de vil bli hvite og da står det i teksten under: "fritt etter hukommelsen":
Et program om folk som ønsker å bleike seg pga myten om at hvit hud er penere

Det er altså da fastslått at det er en myte, journalisten avslører seg ved å fortelle sin subjektive mening som en sannhet


På hovedsia til NRK.no kunne vi en vakker dag lære at Jensemann:
– Har fått et personlig forhold til Obama

Det besyndelige er jo at artikkelen omhandler (kopierer heading i selve artikkelen):- Vi har vært enige siden mars ....Altså saken omhandler ikke Obama i det hele tatt, men BIODIESELsaken!! Artikkelen forteller oss heller ikke hvorvidt Obama har fått et personlig forhold til jensemann. Hahaha, jeje


Jeg tar med også med ett eksempel fra en annen propagandablekke Nettavisen. For en stund siden kunne vi i Nettavisen lære at vi:

- Trenger innvandring for å løse rusproblemet
Thorvald Stoltenberg inviterer til mer prat om hvordan rusproblemet skal løses, men vet godt hvor skoen trykker.

..... heller ikke her finner vi noen argumentasjon eller annet som kan forklare oss, hvorfor vi trenger innvandring for å løse rusproblemet. Faktisk sier artikkelen ingenting om innvandring!


Hva er det som skjer? Hvorfor gjøres dette?
Dette har liksom opptatt meg i noen år og jeg har bittelitt erfaring i fra reklamebransjen, bla lest noen bøken om copywriting. Dette virker på meg som de reineste slagordkampanjer.

I tillegg til at ikke alle faktisk oppdager/husker overskrifta i det de leser artikkelen, så er det mange som ikke leser artikkelen i det hele tatt. tsk tsk, dette lukter propaganda... laaang vei.

På TV er jo slik propaganda enda mer virkningsfullt og jeg vil ta med ett eksempel fra TV2. TV2 ja. Nå vil jo sikkert mange reagere og tenke, for noe sprøyt. Men... Noen faktaopplysning først. A - pressen, som jo er eid av LO og tidligere var eid av Arbiederpartiet eier 40 - 50% i TV2, noe som jo også var bakgrunnen for Valebrokk's legendariske artikkel:
Når "rørsla" snakker i sammen
.
DEN 16. MAI 2007 ble det holdt et møte mellom fire personer hjemme hos Gro-sønn og styregrossist Knut Brundtland på Oslos beste vestkant. Til stede var, foruten Brundtland selv, statsminister Jens Stoltenberg, utenriksminister Jonas Gahr Støre og Telenor-direktør Stig Eide Sivertsen.

Agendaen var enkel og grei: Hvem skal bli ny konsernsjef i A-pressen etter at Alf Hildrum nylig var blitt toppsjef i TV2. A-pressen er storeier av norske lokalaviser, eier 50 prosent av TV2 og har i tillegg store engasjementer i russiske aviser og trykkerier.

Vel, tilbake til saken. Til et triks vi så i TV2 i sommer. Et intervju med Siv Jensen angående lite åpenhet fra regjeringa's side. Like før Siv skal få siste ordet står hu oppå asfalt malt privat og kameraet "liksom" og "plutselig" fanger opp et avstengt område, gjerde, port og lås. urutinert av en Siv på ferie og rutinert av journalistene.

Det er ikke åpenbart at alle umiddelbart forstår at dette

1. Ikke hadde noe med saken å gjøre
2. De fleste legger ikke merke til det
3. Det avstengte området er en kai, båtplass.
4. Vi sanser mer enn vi ser.

Det er mange på måter å kommunisere på. Det veit antageligvis de fleste som har et kjæledyr. Men hjernevask, mentalmorfin dreier seg altså om å kommunisere med underbevisstheten.

Copywriting is the use of words to promote a person, business, opinion or idea.
Although the word copy may be applied to any content intended for printing (as in the body of a newspaper article or book), the term copywriter is generally limited to such promotional situations, regardless of media (as advertisements for print, television, radio or other media). The author of newspaper or magazine copy, for example, is generally called a reporter or writer or a copywriter.

(Although the word copywriting is regularly used as a noun or gerund, and copywrite is sometimes used as a verb by professionals.)

Thus, the purpose of marketing copy, or promotional text, is to persuade the reader, listener or viewer to act — for example, to buy a product or subscribe to a certain viewpoint. Alternatively, copy might also be intended to dissuade a reader.
http://en.wikipedia.org/wiki/Copywriting

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar